Vakantie juni 2012 Diekirch1

Vrijdagavond 15 juni komen we laat aan in Brueggen.

Dikke pech, de camperplaats staat sjokkie vol. Vol vertrouwen waren we notabene ook nog door de slagboom heen gereden. Plek is ons bekend en zeker niet ruim. Kletsnat geef ik niet zichtbare aanwijzingen, door de spiegels is dit weer niks te zien. Een klap op de camper helpt wel. Stukkie voor en achteruit en we gaan weer door de slagboom heen. We wilden de volgende ochtend bij de Rewe supermarkt boodschappen doen. Geen zin meer om verder te kijken naar een andere camperplaats om half elf s’avonds. We blijven daar maar staan op het parkeerterrein. Dat hebben we wel geweten. Om vier uur s’ochtends was er al vrachtverkeer. En tuurlijk daarna ook. Dus, 1e vakantiedag was niet gelijk lekker slapen, all in the game!

Na de boodschappen zaterdagochtend 16 juni vervolgen we onze route naar Troisvierges. De eerste bestemming van ons rondje Luxemburg. het is nog steeds bijzonder nat. Mmm, wat gaat dat worden. We willen niet rond lunchtijd aankomen en haasten ons dus niet. Lunchen onderweg. Vlak voor Troisvierges zien we een uitnodiging op een groot bord voor een bezoek aan een groot nieuwe winkelcentrum in Massen. Het regent toch, dus dat lijkt ons we wat. 40 Galleries etc. Inderdaad een mooi centrum. Het is nog niet helemaal af. Leuke winkeltjes, van alles wat. Zeer luxe supermarkt ook nog met een verse vis afdeling. Al met al zeer zeker de moeite waard voor een bezoek.

De camping Walensbongert wordt beheerd door nederlanders. Is eigendom van de Luxemburgse VVV. Troisvierges is niet echt groot. Wij horen bij de receptie, dat het noorden van Luxemburg eigenlijk niet meetelt. Een onderschoven kindje. Vooral ook te zien en te merken aan de infrastructuur. De financiën van de overheid worden hier niet afdoende besteed. De dochter vertelde ons haar ervaringen. Zij gaat elke dag met de trein en bus naar school in Luxemburg stad, anderhalf uur enkele reistijd. Pfff.

Op zondagochtend horen wij krakende geluiden in de camper. Teken dat het zonnetje aan de hemel staan en de camper kietelt. Heel fijn... We besluiten voor een wandeling van 12 km. We lopen over mooie en stille bospaden en aardige heuvels. Bij het klooster van Cinqfontaines is een memorial van Auschwitz. Hier werden in januari 1942 joden op transport gesteld. Het is niet voor te stellen. Later lopen we ook nog een heel stuk over een vluchtweg. Veel luxemburgers werden te werk gesteld, een aantal wisten hieraan te ontkomen door te vluchten naar België.

Het valt ons op dat men hier in deze omgeving heel druk bezig is met het opzetten van veel windmolens. Zo heel anders dan zo’n twintig jaar geleden toen we de ardennen veelvuldig bezochten. Windmolens die de horizon sieren naast het mooie groen van de dennebossen en heuvels. Mooi?? In heel luxemburg is men grotendeels van electriciteit afhankelijk. Natuurlijk ook door de stuwmeren die er al veel zijn. Met de windmolens willen ze eigenlijk geheel   onafhankelijk zijn van energie van elders.

Klik hier voor de fotopagina van Troisvierges.